Дитер Цетше, генерален директор на Мерцедес, току е финализирал рекорд с продажбата на 1 870 000 коли (ръст от 13,4 процента) за годината, превръщайки се в символ на успял мъж в Германия. Роден е в Турция през 1953-а, защото баща му е работил там по това време, завършил инженерство във Франкфурт. Става известен, когато на моторно шоу в Лас Вегас обявява, че автомобилизмът се нуждае от революция, и в края на речта му на екрана се появява обликът на Че Гевара. Прочут е с мениджърския си нюх и е обожаван от работниците във фабриката. За две години изведе Мерцедес до 4 титли във Формула 1, където сам е избрал да работи директно с екипа.

Какво спомага участието на Мерцедес във Формула 1 за развитието на колите ви?
- С настоящите правила на състезанията на практика много от компонентите са идентични. Както в редовите коли, така и в болидите залагаме на високи технологии, стабилност и ниски разходи. Фактът, че на всяка седмица или две има състезание във Формула 1, ни позволява да виждаме реално къде се намираме спрямо конкуренцията. Надпреварата е в кръвта на компанията. От това печелим като маркетинг, където с изключение на Ферари, които разчитат на миналото си, останалите, включително и ние, се нуждаем от добра реклама, която да използваме като марка.

С тази нагласа, изглежда, се целите да останете на върха във Ф1 дълги години?
- Такъв е планът ни. Искаме да продължим да се развиваме симултанно.

След като видяхте какво можете да постигнете като самостоятелен отбор, не съжалявате ли, че не направихте такъв по-рано?
- Никога не се връщам към миналото. Но с Макларън също станахме шампиони и именно благодарение на развитието с тях сега имаме толкова успешен отбор.

Кога се роди приятелството ви с Маркионе?
- Ние сме приятели от много години. И през целия този период, макар и на различни фронтове, винаги намираме начин да стигаме до полезно и за двамата развитие. Хубаво е, когато имате сходен бизнес, да намериш някого от другата страна, когото да смяташ за приятел.

Маркионе внесе иновативни идеи за концепцията за частни двигатели във Формула 1. На едно мнение ли сте?
- Преследваме една и съща цел.

Повратната точка за Мерцедес бе в момента, когато дадохте на Ники Лауда и дясната му ръка Тото Волф да управляват тима. Колко голяма е заслугата на Ники за успехите ви?
- Той притежава невероятен опит и изпитвам страхотен респект към него. Има ясна визия за пътя, по който трябва да вървим. Благодарение на отличния тандем, който заформиха с Тото, сега сме на това ниво.

Тоест Лауда ще остане още дълго в отбора?
- Бих казал, че да.

Плаши ли ви увереността на Ферари, че могат да победят още в първия старт в Австралия?
- Да съм уплашен не е най-точният термин. Но е вярно, че бих искал да видя свирепа битка между нас и Ферари през целия сезон, която да завърши в полза на Мерцедес. Дуел между Ферари и Мерцедес ще е най-доброто, което може да се случи за Формула 1.

Защо от Мерцедес, подобно на Ферари, отказахте да дадете двигатели на Ред Бул?
- Никога официално не са искали подобно нещо от нас. Водили сме много дискусии, бяхме готови да проведем официални преговори, но така и не се стигна до такива.

Маркионе, подобно на много други, казва, че сегашната Формула е твърде сложна за широката публика и това води до отлив от зрители и интерес в много страни. Съгласен ли сте?
- При всички положения ние като производители можем да свършим много по-добра работа в посока крайния потребител - публиката. Действията ни трябва да са насочени не толкова към промени на правилата, а как Ф1 се управлява и администрира.

Хамилтън и Розберг от доста време не си говорят. Има ли как да се сключи примирие?
- Не смятам, че те някога отново ще бъдат рамо до рамо и ще работят заедно, защото все пак преследват една и съща цел. Те се борят за титлата и трябва да дават максимума, но според мен именно това търсят и феновете.