Представете си да организирате конференция за бюджета, но без да сте сигурни, че финансовият министър ще дойде. В случая имате два варианта - или се разбирате с министъра още от самото начало, или създавате такова авторитетно събитие, че министърът не може да си позволи да не дойде.

В подобна ситуация изпаднаха организаторите на тенис турнира Garanti Koza Sofia Open. Той ще е най-сериозното събитие в историята на мъжкия тенис в България, но ще премине без участието най-успешния тенисист за всички времена Григор Димитров.

Тезата "Не може да не дойде" вървеше като червена нишка през последните месеци, в които организаторите трябваше да се справят с ограниченото време, за да направят успешно събитие в една чужда държава. Е, Григор Димитров няма да дойде. В голяма степен турнирът се превърна в заложник на решението на един участник, който макар и извън топ 20 в света в момента, е магнитът за българската публика.

Защо не идва Григор?

Още със зараждането на идеята България да получи домакинството на един от 62-ата турнира от АТП веригата, беше ясно, че ще се залага на популярността на Димитров. Самият той в интервю за сайта на Турнира на шампионките през 2012 г. казва: "Мечтая си да има и голям АТП турнир в България. Дай Боже, един ден това да се случи и да имам възможност да играя на него." Но в последните месеци нещо се скъса и вместо да играе в София, Димитров ще почива в САЩ след отпадането в първата седмица от Откритото първенство на Австралия.

Отсъствието му се откроява на фона на това, че най-нормалното нещо в спорта е да се изявиш пред собствената публика, където според поговорката и стените помагат. Напрежението се подклаждаше и от липсата на официално комуникирана причина за отсъствието на Димитров. То идва след шума около отказаното участие в последния мач за купа "Дейвис" срещу Унгария. Между двете събития той игра в демонстративен мач срещу Гаел Монфис, организиран от мениджмънта му.

На въпроса дали не са сбъркали с това, че не са подписали с играч от т.нар. Категория "постербой", за да привлича публиката в София, турнирният директор Ерхан Орал коментира за "Капитал" така: "Няма какво да се лъжем - в света има четирима играчи, които продават добре. Останалите вдигат класата на турнира, но смятате ли, че ще са условие за продажбата на повече билети?"

В Истанбул, където Garanti Koza организира също турнир от категорията "АТП 250", Орал и останалите хора от екипа му действаха точно така - подписаха с Роджър Федерер и Григор Димитров, които гарантираха интереса на масовата публика. "Аз много лесно можех да обявя, че Надал идва. Щях да продам билетите, но какво щеше да стане, когато той не дойдеше? Прехвърлете това към който и да е друг тенисист. С другите турнирни директори, с които се събираме по няколко пъти на година, коментираме именно това - че е много рисковано да продаваме билетите с обещанието да видят някой тенисист. Защото не са редки случаите, в които те не идват по различни причини. Какво става, ако каже, че е контузен и се оттегля в последния момент, което е честа практика", коментира Орал.

Неговата основна теза е, че е важно да се промотира събитието като такова, а не интересът да зависи от играчите. "За българската публика е важно да разбере, че е важно събитието и отношението ни към него, а не да се фокусираме върху конкретните играчи. Без турнир няма каквито и да било играчи, няма да може да се гледа силен тенис. София е ново място на картата на тениса, все още не е утвърдено и е истински успех, че въобще е намерила място в календара на АТП. Преборихме се с кандидати като Билбао и Севиля. То едва сега започва да изгражда своето реноме и да расте. Ако има подкрепа от публиката, с нея ще дойдат и други спонсори, турнирът ще става по-голям, а оттам ще дойдат и по-силните играчи", добави той.

Повече от турнир

Основните ползи според организаторите ще дойдат от разбирането какво дава един такъв турнир на България и да се промени отношението и мисленето към него. Нещо, което явно досега не се е случило, тъй като има ограничен брой български спонсори - Novotel Sofia осигурява настаняването, Mazda ще е официален превозвач, "Банкя" е официална вода, а още няколко фирми са свързани с топката, екипировката, охраната и др. Най-големите партньори са обаче Dubai Duty Free, който държи правата за този турнир, и авиокомпанията Emirates. "Може би е редно да си зададем въпроса защо точно тези две компании са спонсори на турнира. Какъв е интересът на Dubai Duty Free в България? А Emirates дори не лети до София. Това обаче ни показва каква платформа за развитието на бизнеса е този турнир", коментира Орал.

Мачовете от София ще се излъчват в над 130 страни. Според него турнирът трябва да се разглежда и от друга гледна точка - като приноса, който дава, и бизнесите, които засяга. "Много хора трябва да разберат, че този турнир е свързан с много други сектори - треньори, съдии, организатори, доброволци. Помислете за социалната функция - къде тези деца, които ще гонят топките, ще могат да се докоснат до най-добрите тенисисти. Или пък съдиите ще имат шанс да ръководят мачове на такова ниво. Той може да донесе голям опит във всяко отношение и да помогне за изграждането на една по-добра тенис среда. Това е нещо, което не можеш просто да купиш с пари", допълва Орал.